Наказ МОН № 1222 від 21.08.13 року
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
(зі змінами, внесеними згідно з наказом МОН №1009 від 19 серпня 2016 року)
№ 1222 від 21 серпня 2013 року
Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання
навчальних досягнень
учнів із базових дисциплін
у системі загальної
середньої освіти
З метою організованого переходу на нові Державні
стандарти та з метою додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів наказую:
1. Затвердити орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень
учнів у системі загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової
навчального плану, що додаються.
2. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим, управлінням (департаментам) освіти і науки
обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій довести
цей наказ до відома керівників загальноосвітніх навчальних закладів.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного
опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник міністра Б.М. Жебровський
Освіта.ua
21.08.2013
Українська
та світова література, літератури національних меншин
Головною
метою вивчення предметів „Українська
література”, „Світова література”, „Літератури
національних меншин” у загальноосвітніх навчальних закладах є залучення учнів
до найвищих досягнень національної та світової літератури і культури, національних і загальнолюдських духовних цінностей, формування комунікативної та літературної компетентностей, розвиток творчих здібностей учнів, виховання
в них естетичного смаку, високої читацької та загальної культури, вироблення вмінь самостійно ознайомлюватися зі зразками мистецтва слова, свідомо сприймати втілені в них естетичні й духовні цінності.
Для
досягнення цієї мети необхідно вирішувати такі основні завдання:
• формувати
в учнів уявлення про художню літературу як мистецтво слова, важливу складову системи мистецтв і духовної культури українського та
інших народів світу;
• виховувати
повагу до духовних скарбів українського народу та всього людства, расову, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну
толерантність, здатність формувати, формулювати
й активно відстоювати власну точку зору, свою
систему життєвих цінностей і пріоритетів, зберігати
й примножувати кращі національні традиції;
• відпрацьовувати
з учнями вміння й навички аналізу художнього тексту, здатність сприймати його з урахуванням авторської концепції й
індивідуального стилю, бачити кожен конкретний твір у літературному, культурному та історичному контекстах;
• давати школярам оптимальний обсяг
літературознавчих понять і термінів, потрібних для повноцінної
інтерпретації художніх текстів, розуміння головних закономірностей перебігу
літературного процесу;
• навчати
учнів визначати національну своєрідність і загальнолюдську значущість
літературних творів, у тому числі шляхом зіставлення зі зразками різних
національних літератур та різних видів мистецтв;
• розвивати
усне й писемне мовлення школярів, їхнє
мислення (образне, асоціативне, абстрактне, критичне, логічне тощо);
• формувати в учнів потребу в читанні
літературних творів, здатність
засвоювати духовноестетичний потенціал художньої літератури;
• виховувати
повагу до книги як універсального носія інформації,
• відпрацьовувати
навички розрізнення явищ елітарної та масової культури;
• прищеплювати
школярам високий естетичний смак.
На
уроках літератури домінантною формою навчання і контролю за досягнутими
результатами є діалог, який відбувається на всіх етапах навчальної діяльності
і спонукає учнів розмірковувати, робити узагальнення і
висновки, аргументовано висловлювати власні думки. Під час такого оцінювання обов’язковим має стати: контроль за прочитанням кожним учнем програмових творів, визначення рівня засвоєння їхнього змісту та вироблення вмінь і навичок
їхнього аналізу й інтерпретації, перевірка виконання усних
і письмових робіт, виразне читання художніх текстів.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з
української, світової
та літератур національних меншин має здійснюватися за такими вимогами:
Рівні навчальних
досягнень |
Бали |
Характеристика
навчальних досягнень учня (учениці) |
I. Початковий |
1 |
Учень
(учениця) сприймає
навчальний матеріал на елементарному рівні, називає
окремий літературний факт або явище. |
2 |
Учень
(учениця) сприймає
навчальний матеріал на елементарному рівні, називає
окремі літературні факти або явища. |
|
3 |
Учень
(учениця) сприймає
навчальний матеріал, відтворює окремий фрагмент твору (з допомогою вчителя). |
|
II. Середній |
4 |
Учень
(учениця) частково
відтворює навчальний матеріал на репродуктивному рівні, дає визначення літературного явища без посилання на
текст. |
5 |
Учень
(учениця) розуміє
навчальний матеріал і з допомогою вчителя знаходить потрібні приклади у
тексті літературного твору. |
|
6 |
Учень
(учениця) розуміє
навчальний матеріал, відтворює значну його частину з допомогою вчителя і
самостійно знаходить приклади у тексті. |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень
(учениця) володіє
матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим учителем
зразком, наводить окремі власні приклади на підтвердження
певних суджень. |
8 |
Учень
(учениця) володіє
матеріалом та навичками текстуального аналізу художнього твору, під керівництвом учителя виправляє допущені помилки й
добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку. |
|
9 |
Учень
(учениця) володіє
матеріалом, навичками текстуального аналізу на рівні ціліснокомплексного
уявлення про певне літературне явище, під
керівництвом учителя аналізує і виправляє допущені помилки; добирає аргументи на підтвердження висловленого
судження або висновку. |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень
(учениця) добре
володіє матеріалом та навичками ціліснокомплексного аналізу художнього твору,самостійно оцінює окремі літературні явища, знаходить і виправляє допущені помилки, працює із різними джерелами інформації, систематизує дібраний матеріал. |
11 |
Учень
(учениця) на
високому рівні володіє матеріалом, вміннями
і навичками ціліснокомплексного аналізу художнього твору, висловлює
свої думки, самостійно оцінює явища культурного життя,аргументуючи власну позицію щодо них, виявляє
початкові творчі здібності. |
|
12 |
Учень
(учениця) вільно
володіє матеріалом та навичками ціліснокомплексного аналізу літературного
твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до
оригінальних рішень щодо різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та вмінь у
нестандартних ситуаціях, має схильність до літературної творчості. |